Choď na obsah Choď na menu
 


Stavba Titanicu

 

Obrázok
  

Kýl Titanicu bol položený v lodeniciach firmy Harland and Wolf na Queen´s Islande pri Belfaste 31.marca 1909. Titanic sa staval pod najväčším portálovým žeriavom na svete bok po boku so sesterským Olympicom. Tri tisíc mužov usilovne pracovalo dva roky a 31.mája 1911, keď Olympic už vyplával na svoju prvú plavbu cez oceán, bol Titanic spustený na vodu. Trinásť minút popoludní obrovitý trup skĺzol za 62 sekúnd na hladinu Írskeho mora. Slávnostný akt sledovali z nábrežia veľké davy divákov a pozvaných hosťov. Medzi nimi bol i J.Pierpont Morgan, ktorý pre tento účel prišiel z Londýna, kde práve býval. Spoločnosť White Star Line dokonca najala pobrežný parník na prevoz stoviek hostí do Belfastu, aby mohli byť svedkami veľkolepej udalosti.

Za desať mesiacov, 2.apríla 1912, Titanic úspešne prešiel skúškami prevádzanými pod dohľadom úradníkov ministerstva obchodu. To podľa britského zákona o obchodnom loďstve predstavovalo hlavnú dozornú inštitúciu. S pomocou remorkérov vyplával Titanic z Belfastu Victoriiným kanálom do Írskeho mora, kde absolvoval niekoľkohodinovú plavbu, pri ktorej boli preskúšané všetky jeho zariadenia, vrátane rádiotelegrafickej aparatúry.Obrázok

Krátko po polnoci zo stredy 3.apríla na štvrtok 4.apríla TItanic dorazil do Southamptonu, odkiaľ sa mal za týždeň vydať na svoju prvú plavbu cez oceán. Bol umiestnený vo zvlášť preň určené kotvisko. Veľkosť novej lode brala dych všetkým prizerajúcim sa. Titanic čnel nad nábrežím ako skalný útes. Ostatné lode v prístave, medzi nimi i rada veľkých parníkov, sa akoby náhle zmenšila.

Titanic bol uviazaný v Oceánskom doku a niekoľko dní tu prebiehala kontrola všetkých jeho zariadení pracovníkmi ministerstva obchodu. Prehliadnuté boli i záchranné člny, rakety pre núdzové signály a všetky ďalšie záchranné zariadenia. Všetko bolo v poriadku a odpovedalo platným predpisom. Kontrolu vykonával hlavný inšpektor ministerstva kapitán Maurice Harvey Clarke. Druhý dôstojník Titanicu Lightoller vo svojej knihe Titanic a iné lode po rokoch napísal: "Kapitán Clarke jednal v súlade so svojou reputáciou najobávanejšieho predstaviteľa obchodu, aký sa v tej dobe v južnom Anglicku vyskytoval. Mnoho drobných detailov, ktorými by sa iný inšpektor nezdržoval a uspokojil by sa s vysvetlením príslušného lodného dôstojníka, Clarke neprehliadol. Všetko musel vidieť a sám preveril všetko, čo patrilo k jeho kompetencii. Žiadne prehlásenie od kohokoľvek nepokladal za dostatočné - a bol za to náležito preklínaný."

Až do vyplávania prichádzal z hotela, v ktorom bol ubytovaný, každé ráno na palubu i Thomas Andrews a do neskorých večerných hodín jednal s majiteľmi, predákmi pracovných čet, strojníkmi, dodávateľmi, nemal minútu pokoja. Všímal si každý detail. Nič neuniklo jeho skúsenému oku. Prechádzal chodbami, jedálňami, salónmi, kajutami, radil pri rozmiestňovaní stolov, stoličiek, políc, rebríkov k palandovým posteliam v III. triede, elektrických ventilátorov. Prehlasoval, že nemôže byť spokojný, pokiaľ všetko nebude v absolútnom poriadku. 9.apríla napísal svojej žene: "Titanic je teraz takmer hotový a verím, že až zajtra vyplávame, bude robiť starej firme česť." 10.apríla prišiel na palubu už o šiestej hodine ráno a urobil poslednú inšpekciu novej lode. Bol spokojný.

 

 

Vybavenie Titanicu

 

Titanic, možno povedať zdokonalený Olympic, bol o 8 cm dlhší ako jeho sesterská loď a mal o tisíc ton väčšiu hrubú priestornosť. Dĺžkou 259,83 m, šírkou 28,19 m, hrubou priestornosťou 46 328 BRT a výtlakom 52 310 ton pri ponore 10,54  m bol najväčšou loďou, aká bola dovtedy postavená.

Titanic mal 9 oceľových palúb vzdialených od seba 250 až 320 cm. Najvyššie bola člnová paluba, pod ňou sedem palúb označených zhora nadol písmenami A až G. Pod nimi paluba dna lodi a ešte nižšie, asi meter a pol nad kýlom, vnútorné dno. Iba paluby C, D, E a F sa tiahli po celej dĺžke od jedného konca lodi k druhému. Člnová paluba a paluba A nedosahovali až ku prove a korme, paluba G a paluba dna lodi pokrývali iba priestor v predej časti lodi od kotolní po provu a v zadnej časti od strojovní po kormu.

Na nekrytej člnovej palube bolo umiestnených 20 záchranných člnov. V jej prednej časti sa nachádzal navigačný mostík vzdialený 58 m od provy. Na mostíku bola kormidelňa s kormidlom a kompasom, bezsprostredne za ňou mapovňa. Napravo od kormidelne bola navigačná miestnosť, kapitánova kajuta a časť kajút dôstojníkov, naľavo zbytok dôstojníckych kajút. Uprostred člnovej paluby, za predným komínom, bola rádiotelegrafická miestnosť a kajuta radistov.

Pod člnovou palubou bola asi 150 m dlhá paluba A. Takmer celá bola využitá pre ubytovanie cestujúcich I.triedy. V prednej časti bolo 34 kajút a za nimi značný počet spoločenských miestností vrátane čitárne, fajčiarskeho salóniku a haly. Po stranách viedli promenády.

Na ďalšej palube, označenej B, bolo 97 luxusných kajút pre 198 cestujúcich I.triedy, ďalej salón, reštaurácia, prípravňa jedál a kuchyňa I.triedy. V prednej časti lodi pokračovala paluba B medzinástavbovým priestorom oddelenou 37 m dlhou palubou so zariadením k obsluhe kotlov, káblov a k uvezovaniu lodi v doku. Titanic mal na prove umiestnené 3 kotvy v celkovej váhe 31 ton. K preprave jednej z nich na masívnom valníku ulicami Belfastu do lodenice bolo treba zapriahnuť 20 párov koní. Dve kotvy boli zavesené po stranách provy a tretia - záložná - bola uložená palube nástavby provy. Jej spustenie a vyzdvihnutie obstarával zvláštny žeriav na kotvy. Podobne ako na prove i na korme pokračovala paluba B oddelenou 32 m dlhou palubou zadnej nástavby, ktorá slúžila ako promenáda III.triedy a nad ňou sa čnel "dokový" mostík.

 

Náhľad fotografií zo zložky Stavba lode

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Titanic

konamicubiši,5. 4. 2012 11:49

Táto legendárna lod merala 269,1m až pokím neskonala v mori.Príčinou
bol veľkí kus ľadovca do ktorého Titanic narazil.Zachránila sa menšina
ľudí.Kapitán zostal na lodi zo cťou.A povedal ja zostanem na lodi.

Oprava

maros,25. 3. 2012 16:58

mirne ste se vsichni pomilili titanic mal 269,2 m

Oprava

Benny,30. 10. 2011 18:28

Milý autore, Titanic byl dlouhý 269,1 m.