White Star Line
Spoločnosť White Star Line založil Thomas Henry Ismay, keď v roku 1867 odkúpil práva na krachujúce anglické rejdarstvo Wilson and Chambers. Zachoval pôvodnú vlajku s bielou hviezdou na červenom pozadí a podľa nej nazval svoju novú spoločnosť. Svoj obchodný talent osvedčil Ismay, keď krátko po prevzatí podniku uzavrel exkluzívnu dohodu s lodenicou Harland and Wolf. Podľa nej sa White Star Line zaviazala objednávať stavby svojich lodí iba v tejto lodenici. Naopak vedenie Harland and Wolf prisľúbilo, že nebude pracovať pre konkurenčných rejdarov. Harland and Wolf mala ďalej právo stavať lode podľa vlastných plánov a bez ohľadu na náklady. Je až neuveriteľné, že lodenica to nikdy nezneužila. Ihneď po spísaní zmluvy objednal Ismay stavbu štyroch nových lodí, plachetníc s alternatívnym parným pohonom a v roku 1871 oznámil pravidelné spojenie na linke Liverpool - New York. Titanic bol registrovaný v Liverpoole vo svojom domovskom prístave.
Keď Thomas Henry Ismay v roku 1899 zomrel, White Star Line bola už zabehnutá a prosperujúca firma. Vedenie po smrti zakladateľa prevzal jeho najstarší syn, 37-ročný Joseph Bruce Ismay. V roku 1901 bol už oslovený J.P.Morganom a jeho lákavej ponuke na zaradenie White Star Line do kocernu IMM (International Mercantile Marine Comp) neodolal. Ismay okrem toho, že naďalej zostal riaditeľom svojej firmy, bol v roku 1904 vymenovaný aj za prezidenta IMM. V roku 1907 objednala White Star Line u svojej dvornej lodenice stavbu troch nových líniových lodí. Olympicu, Titanicu a Giganticu. Bez toho, že by to niekto tušil však týmto začal úpadok rejdárstva, ktorý sa už nepodarilo odvrátiť.
Po katastrofe Titanic v roku 1912 si síce spoločnosť nejaké obdobie udržala svoje postavenie, ale okolnosti okolo nešťastia spolu s niekoľkými nie príliš vydarenými investíciami a celosvetovou hospodárskou krízou doviedli White Star Line na pokraj krachu. V roku 1927 vystúpilo rejdárstvo z IMM, aby sa už v roku 1934 spojilo na doporučenie britskej vlády so svojím najväčším konkurentom, spoločnosťou Cunard. v novovzniknutej spoločnosti však už nemala White Star Line majoritný podiel a v roku 1947 predala i zbytok svojich akcií Cunardu. K 1.januáru 1950 tak spoločnosť formálne zanikla.
Zanechala však za sebou celý rad lodí, ktoré svojho času vládli Atlantiku - Oceanic, Olympic, Majestic, Baltic a mnoho ďalších. V súčasnej dobe už existuje iba jediná loď z kedysi početnej a sebavedomej flotily, malá zásobovacia loď Nomadic, ktorá v roku 1912 priviezla na Titanic kotviaci v Cherbourgu cestujúcich 1. a 2. triedy. Dnes slúži ako plávajúca reštaurácia na rieke Seina neďaleko Eiffelovej veže v Paríži.
Náhľad fotografií zo zložky White Star Line
Komentáre
Prehľad komentárov
Ked si mysleli že je nepotopitelny tak prečo mu dali záchrané člny.
Re: Titanic
Klára,2. 8. 2012 13:21Nicolas, prečítaj si časť stavba megalodi. Loď musela zodpovedať prepisom a normám. Preto tam dali iba toľko člnov, koľko museli.Aj keď tam bolo potrebných viac. Takže ho považovali za nepotopiteľný.Keby nie, dajú tam toľko člnov, koľko bolo naozaj potrebných.
Titanic
Nicolas,23. 7. 2012 10:47